Rådgivning

Kvæggruppen hos Ribe-egnens Dyrlæger består af 12 dyrlæger

(kan ses under fanebladet "Om os" øverst på siden).

Vores praksis har berøring med ca. 23.000 køer fordelt på knap 300 besætninger:
ca. 160 malkekvægsbesætninger, ca. 110 kødkvægsbesætninger, 4 kviehoteller og 15 slagtekalvebesætninger. Heraf har knap 140 besætninger aftale om kvægrådgivning.

Vi har opdelt kvægrådgivningen i følgende grupper:

1. Malkekvæg modul I
  2. Malkekvæg modul II
  3. Basis
  4. Økologer
  5. Slagtekalve

Af emner til kvægrådgivning kan vi tilbyde følgende:

• Reproduktion inkl. scanning
  • Celletal
  • Paratuberkulose
  • Salmonella
  • Kviemålinger
  • Klovsundhed
  • Fodring
  • Kalvesygdomme
  • M.fl.

Alle 12 kvægdyrlæger varetager rådgivning i kvægbesætninger. De enkelte dyrlæger har forskellige interesseområder. Vi bruger hinanden som faglige sparringspartnere - således er der mulighed for backup.

Der er indkøbt reproduktionsscannere til alle kvægdyrlæger, hvilket er et forholdsvist nyt område, vi alle arbejder på at blive mere erfarende i. Derudover sørger vi for at holde os løbende opdateret i relevante områder og problemstillinger i kvægpraksis, for bedst muligt at kunne servicere vores klienter og patienter.

Kvægsektionen er medlem af Dyrlæger og Ko.

Et landsdækkende netværk af kvægdyrlæger der samarbejder om markedsføring, rekruttering og videreuddannelse af kvægdyrlæger.

Så vi arbejder løbende på at blive endnu bedre til det vi allerede er gode til!